Findiesel Oy


Uutisia 

 

 

5/4/18: Kevään traktorisesonki hyvässä vauhdissa

Traktorit työllistää nyt ihan täyspäiväisesti seuraavan reilun kuukauden ajan. Automiehet saa vähän odotella, jatketaan niiden virittelyä Kuopiossa toukokuun puolivälin jälkeen kun traktorit on saatu työkuntoisina peltohommin.

8/9/17: Syksyn kovimmat kapinat lähestyy

Lappeenrannassa tapahtuu taas lauantaina 23.syyskuuta kun traktorit ja kuorma-autot kiihdyttävät raskaan kuorman kera kilpaa Kasukkalan soramontun mäkeä ylös.
Savon Raskashuollon ja Findieselin tukemana Jouhan Pete ja Scania R920 on jälleen mukana, nyt puolustamassa kahden edellisen vuoden voittoa kuorma-autojen täysperävaunuluokassa. Maailmalta kantautuneiden huhujen mukaan kilpakumppanit ovat jälleen panostaneet kaluston virityksiin massivisella tasolla, isoja ahtimia on ripoteltu V8-koneen ympärille useallakin tallilla. Peten autoon aiomme säätää suuttimet ja venttiilit ja ehkä vaihtaa uuden ilmansuodattimen. Jos  ehditään ;).
 

Kuopiossa uusi dieselhuolto Kuopion Auto-Diesel Oy: ​

  • toimialana dieselsuuttimien ja -pumppujen testaus ja huolto/korjaus
  • 6/2017 otettu käyttöön pumppusuutintesteri VW ja raskaan kaluston suuttimille
  • käytössä myös piezocommonrailtesteri jolla onnistuu myös solenoidisuuttimien testaus
  • Päämestarina toimii Jukka Mankinen (ins., ex. Vianor, ex Kuopion Autotekniikka ym.) ja taustalla häärii myös Findiesel/Arttu Aromaa
  • Osoite:  Mestarinkatu 6,  70700 Kuopio. 
  • Puhelin: 044 7638 400/Jukka
  • email:  dieselmoottori@gmail.com
  • www.dieselmoottori.fi
     

Jotain softa/viritysuutta taas 2017 alkuvuodesta: 

  • JD 6150R AP: 42 -> 53 km/h. Edelleen vaativa homma, ei mene moottorinohjelman kautta. Ja vaatii tietysti liikennetraktoriksi muutoksen.
  • CNH T4b -moottorien viritys kaapelilla ilman ECUn irroitusta ja täysin ilman karttahuijauksia, aivan kuten T4a. Ureat vielä toistaseksi päällä.
  • JD 6145/6155R uudet v. 2017 moottoriohjelmaversiot, onnistuu viritykset ja muutkin toimenpiteet.

 

* Kiitos kuluneesta vuodesta 2016 kaikille asiakkaille ja yhteistyötä tehneille. Hyvää Joulua ja menestyksekästä Uutta Vuotta! *
 

  • Syksyn -16 uutuuksia:
    • JD:n uusi M-sarja (esim 6155M) saadaan kulkemaan ainakin 53 km/h, vakiona 43. Vaatii monien ohjainlaitteiden ohjelmoinnin.
    • JD:n uudet ureamoottorit saadaan toimimaan edelleen yhden tankkauksen taktiikalla ;).
    • CNH Tier4a T6 ja T7-sarjasta lähtee ureat pois nätisti niin että moottorin diagnostiikka edelleen toimii ja urealaitteet voi olla rikkikin.
       
  • 18.9.2016: Lappeenrannassa käytiin eilen hienot mäkivetokarkelot ja tiukasta vastuksesta huolimatta voitto tuli viime vuoden tapaan Kuljetus Jouhalle kuorma-autojen kovimmassa eli 60t täysperävaunuluokassa!  Onnittelut jälleen Jouhan Petelle hienosta ajosta. Scania R620/920 sai piiskaa toden teolla toisessa vedossa kun ensimmäisessä kävi erittäin harvinainen vaihtomissi. Peten autoon vaihdettiin viime vuoden kisan jälkeen aika montakin turboa ennen kuin löytyi sellainen jolla ajetaan puut tehtaalle ja käydään voittamassa kisat. Ohjelmapuolella on viime aikoina keskitytty kulutuksen ja savutuksen vähentämiseen sekä pakolämpöjen hallintaan, vaikka voimaa on tullut samalla lisää.
     
  • 1.9.16 Tiedote: Findiesel ei ole koskaan ollut kenenkään muun viritysfirman alihankkija. Kahdelta suomalaiselta softan tekijältä on ostettu yhteensä noin viiteentoista henkilöautoon softaa vuosina 2008-09, ennen kuin oma osaaminen alkoi kehittyä riittävästi. Kaikenlaista tietojen vaihtoa ja yhteistyötä on kyllä tehty monenkin kotimaisen ja ulkomaisen tekijän kanssa vuosien varrella.
     
  • Hiihtoloma painaa päälle vkolla 10/2016.
     
  • Molemmat traktoridynot on huililla maaliskuussa -16. Etelän poikien sähkövehkeet ei oikein meinaa kestää kunnon rökitystä.
     
  • Vuosi 2016 on saatu käyntiin ja näyttää ihan hyvältä että haasteita riittää. Kiitoksia vielä menneestä vuodesta kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille!
     
  • Saksassa 10.-14.11.  Mm. Agritechnika 2015 jälleen Hannoverissa.
     
  • Lomalla 20.10.-15 asti.
     
  • JD 30 premium -traktoreista, joissa on Findieselin EGR-delete tehtynä niin kannattaa ottaa EGR:n lämpötila-anturista piuha irti. Anturi on vihreässä n. 30-millisessä putkessa joka tulee moottorin yli EGR-venttiilin viereen imusarjalle. Yhdessä tapauksessa anturi vikaantui niin että se alkoi näyttämään maksimia eli 300 astetta C ja ohjelma rajoitti tehoja. Kun piuha on irti niin ei tule vikailmoituksia eikä tehonrajoitusta. Siis vain silloin kun EGR delete on tehtynä.
     
  • 5.10.15 Agritechnika koittaa taas marraskuussa ja siellä on tarkoitus olla 12. ja/tai 13. päivä. 
     
  • 27.9.15: Valtra T144A on pari viikkoa testattavana ja näyttää aika hyvältä että voidaan tehdä samanlaisia muutoksia kuin edelliseen mallisarjaan. Ja sähköohjattu hukkaportti tuo mahdollisuuden pelata ahtopaineiden kanssa paremmin kuin ennen. Edit 10.10. Testien perusteella jopa 280hv/1050Nm voi laittaa työkäyttöön ja ureavehkeet jos alkaa kummittelemaan niin ne saa hiljaiseksi :-).
     
  • 27.9.15: Testitraktori vaihtuu 6105R -> 6140R DD ja nyt katotaan millaisen siitä saa tehtyä ahtimen vaihdolla. Vakioturbo loppuu 230 heppaan ainakin kun EGR on kiinni.
     
  • 19.9.15: Niin vain kävi että eka yrittämällä Pete/Kuljetus Jouha kävi pokkaamassa täysperävaunujen voittopokaalin Lappeenrannasta, leikkimielisen totisista mäkivetokisoista. Onnittelut Petelle! 

    Scania R620 saatiin viimeisteltyä kisa- (ja työ-) kuntoon tällä viikolla osin yön pikkutunneilla, kiitos kaikkien mukana olleiden. Mukana projektissa on ollut Raskashuolto Rautiainen, FIN-Turbo, erinäinen määrä apumekaanikkoja ja myös allekirjoittanut valoa näyttämässä. Ensi vuodeksi teroitetaan jo viiloja ja tavoitteet on selvät.
     
  • 17.9.15:  6.8 litraisen Deeren VGT-deletointiin passeleita ahtimia muutama kappale hyllyssä. Riittää ainakin 330 heppaan. 
     
  • 10.9.2015: Uusi Valtra T154 viritetty! Onnistuu siististi diagnostiikkapistokkeen kautta :).
     
  • 7.9.2015: Liikaa töitä eikä isompia uutisia. 
     
  • 7/2015: Lomalta pitää vähän kirjoitella. JD 6105R oli kevään ja alkukesän kylvöhommissa ja 250h ajettiin ilman ongelmia niin että DPF oli pois pelistä :). Loman jälkeen voisi johonkin 6-pyttyiseen tehdä vastaavan muutoksen, jos joltain löytyisi halua ja tarvetta. R:issä vakioahdin on selkeästi pienempi ja rajoittavampi kuin 30-sarjassa ja jotta ahtimen voi vaihtaa paremmaksi ts. perinteiseksi kiinteäksi ahtimeksi on DPF ensin tehtävä virattomaksi.
    Toinen loman jälkeen alkava homma on T1X4 -Valtran viritys ja ureajutskat. Siihenkin vielä testikonetta haeskellaan.

  • Kesälomalla 29.6.-31.7. Kesäkuulle ei enää autojuttuja oteta, eikä paljon muutakaan enää, sen verran täyttä alkaa olemaan.
     
  • 5/5: Merkki vaihtui eli testi-Valtra T153 vaihtui 6105R Jontikkaan.
     
  • 1/4: Iso 60/68 ahdin ei antanut testi-Jontikassa mitään hyvää ja ei ole aprillipila. Pienempi on parempi. Tai siis pienempi riittää 330 heppaan ja toimii laajemmalla alueella, suurin ero on aivan alakierroksilla 1000-1200 rpm pienemmän ahtimen hyväksi.
  • 31/3: Uutta T154 Active Vallua pyöritelty dynossa testerin kanssa. Vakio antoi 152-153 hv tapista, ahtoja noin 1,2 kiloa enimmillään. Sähkösäätöinen hukkaportti näkyy toimivan ja kuristinläppä on osin kiinni pienellä kuormalla. Ureaa ruiskuttaa herkemmin kuin 3-sarjalaiset.
  • 15/1:  Viisitoista Scaniaa viritetty jo Rautiaisen kanssa reiluun kuukauteen ja monta niistä ollut ennestään jonkun ohjelmoimia. Kaikki uudelleenohjelmoidutkin toimii paremmin: vetää paremmin ja kuluttaa sekä savuttaa vähemmän. Chiptuning -välilehdellä jotain mittaustuloksia, ei kylläkään vielä dynossa mutta tienpäällä. Edit: 900hv mitattu R500 Scaniasta.
  • 9/1: John Deeren VGT-delete toimii! Ekat testiajot ajettu tiellä, perinteisellä ahtimella herää alempaa kuin vakiolla VGT-ahtimella. Ahtopaine max 1,8 bar ja pakopaine 2 bar kun VGT:llä oli molemmat 1,7 bar. Dynokäyriä päästään vertailemaan reilun viikon päästä. Edit 16.1.15: mittailtu dynossa, tulokset chiptuning-välilehdellä.
  • 6/1: Uuden vuoden kujeita: OBD-portin kautta onnistuu nyt ohjelmoida uusina esim. 2.0 TDI Amarok, Transporter ja Crafter sekä Fendtin ja Deutzin Adblue-mallit. Myös uusimmat Audin dieselit menee portista, kaikki moottorikoot.
     
  • 5/1/2015: Testi-Jontikkaan tehty kansiremppa alta pois kun kuului kampanjaan, homman hoitaa Antin Konehuolto Oy ja Kuopion Venttiilipaja. Suuttimet testattu Vianor/Jukka Mankisella ja ohivuotoa oli jo muutamassa 3000h ajetussa yli ohjearvon mutta menevät vielä. Uuden pakosarjan ja turbon asennus vielä niin päästään testaamaan.
  • 31/12: Kiitoksia kuluneesta vuodesta ja Hyvää Uutta Vuotta!
  • 24/12: Hyvää Joulua 2014!
  • 20/12: Joulun alla on ilo ilmoittaa uudesta kumppanista: Raskashuolto Rautiainen on Scania kuorma-autojen erikoistuntija ja muutama R500-580 on nyt viritetty sujuvasti yhteistyössä. Mikko tekee Scaniaan mm. pumppusuutinhuollot, venttiiliensäädöt, erikoisvarustelut ja isommatkin moottorihommat. P. 044 9574078 ja mikko@raskashuoltorautiainen.fi.
  • 12/12/14: aloitettu JD 30 Premium ahdintestit. Mitattiin 3000h ajetusta 6830:stä ahto-ja pakopaineita ennen kuin aletaan irrottamaan VGT-ahdin ja tilalle perinteistä...
  • Dynokärri menee marraskuun lopussa Nivalaan eli traktorien viritysreissut Kuopiosta käsin on tältä vuodelta tehty. Talvikuukaudet menee paljolti tuotekehityksen parissa ja keväämmällä sitten on toivottavasti jotain uutta tarjottavaa... Kimmo kyllä palvelee Nivalasta käsin traktorihommissa, eikun soittoa p. 0400 408465 tai myynti@procater.fi niin laitetaan tehot kohdilleen ja muutenkin moottorit työkuntoon.

 

  • Lomalla 10. -17.10.14
  • 14/8: Traktoridynoa taas kiusattu, vakio Fendt 939 SCR antoi 393hv ja 1456Nm ja jarrun kuormitus max 55%. Melkeinpä liian hyvä...
  • 28/7: Lomaa pidellään vielä pari kolme viikkoa eli puhelimesta tavoittaa huonosti. Jatketaan työntekoa täysillä 18. elokuuta. Traktoridynolla on mittailtu uuden jarrun kera ja 300hv/1100Nm kuormittaa vasta noin puolella teholla :).
  • 25/6: Vähän huonosti ehtinyt lomaa pidellä mutta pidellään sitten kun alkaa ilmoja pitelemään. Traktoridynossa on nyt uusi jarru ja ekat mittailut Nivalan suunnalla on lupauksia herättäviä. Tosikoitoksia on tulossa ainakin mäkivetopäivä 19.7. Rantasalmella.
     
  • 21/5: Kesän 2014 aikana kesäkuun alusta elokuun puoliväliin Findiesel palvelee autoasiakkaita pääasiassa eli melkein pelkästään jälleenmyyjien kautta. Jälleenmyyjät mainittu tuossa alempana, ottakaa heihin yhteyttä. Traktoriasioissa voi soittaa Artulle kesälomia lukuunottamatta.
     
  • 21/5: Kesälomalla alustavasti 7.-22.6. ja 12.7.-3.8., silloin kaikki kyselyt jälleenmyyjille. Traktoriasiat tuntee Procaterin Kimmo ja muut jälleenmyyjät auttaa autojen softauksessa. Huom. Jatkossa myös Ville/Carplus Turusta alkaa toimia traktoripuolella jotta voimme palvella vakka-Suomen viljelijöitä ja urakoitsijoita.
  • Pohjanmaalla 15.-17.5., traktoreita viritellään. Kalajoella on Pulling-testipäivät lauantaina, ehkäpä siellä näkyillään.
  • 4.5.Myydään softan kehityksestä vapautuva hyvin varusteltu ja siisti, musta Valtra T153H -12
    • aj. 700h, toinen omistaja
    • hytin ja akselin ilmajousitus, 740 etuakseli, vakiot Contin renkaat
    • 50 km/h, kulkee 57
    • 4 lohkoa, avo, cruise, paineilma, ei kuormaajaa
    • Urealla tai ilman (huom.) ja tehot asetellaan tarpeen mukaan, max 260hv/1000Nm tapista. 
    • Hinta 88 900,- sis. alv., käteistarjouksia kuunnellaan.  Vaihto mahdollinen johonkin uudehkoon suunnilleen samanhintaiseen.

 

  • 4.4. Mittailtiin Haapavedellä n. 30 traktorin tehot ja piristettiin yksi T171 Valtra. Seuraava tapahtuma Kärsämäellä 12.4. ja tehoja nostellaan jos on tarvetta!
  • 1.4. Autodyno on kaputt eli rikki. Mietitään ohjauksen uusimista kokonaan uuteen. Menee todennäköisesti toukokuulle ennen kuin seuraavan kerran mittaillaan autojen tehoja.
  • 28/1: SCR-Valtran parissa touhuttu aika tiiviisti tammikuun aikana ja jotain tarinaa ja tuloksiakin Chip-tuning sivulla.
  • Uuden vuoden kujeita: Helsingissä on aloittanut Findieselin ohjelmien jälleenmyynnin JT-Carfix Oy/ Jere Turunen, jolla on erityisen vankka kokemus VAG-konsernin autoista. Muutama auto on siellä saanut jo uutta puhtia pellin alle, ja yhteistyö tuntuu sujuvan mukavan kitkattomasti alusta lähtien. Samalla muistutetaan että Turussa samaa hommaa tekee Carplus Oy/Ville Maaronen, Raumalla Kalectro/Jarkko Kalsi ja Nivalassa Procater/Kimmo Pihlajaniemi.
  • 23/12: Hankittu työkalu Volvo FH ja FM, Euro4 ja -5 autojen lastutukseen. Vaatii ECUn irroituksen autosta.
  • Joululomalla 21.12.-1.1.2014. Kiitoksia kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille kuluneesta vuodesta ja Hyvää Joulua!
  • 14/12: Tulipa sitten hommattua testi-Valtra, T153HT. Saa rauhassa kokeilla kaikki jutut :). 16/12: Ekaksi tuli selvitettyä savutuksenrajoitus, nyt voi sitten säädellä lisää kierrosherkkyyttä ja ehkä hieman parempaa polttoainetaloutta näihin SCR-Sisuihin.
  • 2/12: Traktoridyno huollossa ja käytössä Nivalassa suunnilleen loppuvuoden. Edit: dyno on taas Kuopiossa 2014 alusta lähtien.
  • 23-24/11: JD R-sarjaa taas testailtu, chiptuning sivulla lisää.
  • 21/11: Reissua pukkaa 25. ja 26.11. Nivalan-Oulaisten suunnalla. Traktoreita dynon kanssa viritellään. 6115R ja 6140R tehty sekä vanhempi Fendt 714.
  • 20/11: Valtraa ajettu dynossa EEM4-testerin kanssa ja alkaa SCR-systeemin toiminta aueta jo paremmin. Mutta vielä on pitkä matka ennen kuin sille jotain osaa tehdä. Tai mistä sitä tietää...
  • 18/11: Puhelinyhteyskin taas toimii.
     
  • Arttu on Agritechnika-messuilla tutustumassa uutuuksiin 13. ja 14.11. Puhelimesta tavoittanee kohtuu huonosti. Itse asiassa ei tavoita ollenkaan, kun ei ole minkäänlaista yhteyttä. Laittakaa mailia, palataan ensi viikolla puheyhteyteen. Kotimatkalla kuitenkin jo ollaan ja messut oli hyvät. Mielenkiintoisia keskusteluja moottorivalmistajien kanssa.
  • 7/10: JD 30-sarjan uutisia: EGR-venttiilin voi laittaa vaikka kirjahyllyyn koristeeksi :-). Saamme siis ohjelmasta venttiilin kokonaan pois niin että kaikki EGR-laitteet venttiili mukaanlukien voidaan riisua pois.
  • 4/9: Valtra SCR viritykset aloitettu.  Procaterin traktoridyno on nyt käytössä toistaiseksi. 
     
  • 20/8: JD 6150R softa kehittyy koko ajan, chiptuning-sivulla lisää.
  • 2/8: Töissä ollaan taas. 
  • 20/7: Ensi viikolla Turussa ja Itämerellä. Markus päivystää hallilla.

 

  • 23/6: Vapaalla 25.-27.6. ja kesäloma alkaa heti heinäkuun alusta kestäen noin kolme viikkoa. Koko pulju on kiinni ainakin heinäkuun eka viikon.
  • 17/6: JD R-sarjan ohjelmoinnit jatkuu seuraavana 6150R-mallilla Juhannuksen tienoilla. Tuloksia chiptuning-sivulla!
  • 10/6:  John Deere 6210R ja muut R-sarjan traktorit:

-tuotekehitys on nyt niin pitkällä että tehonlisäys +30-60hv  ja jotkin muutkin tarpeelliset toimenpiteet onnistuu luotettavasti !

 

  • 11/5: Nivalassa Procaterilla nyt ohjelmointityökalu John Deere -traktoreihin ja metsäkoneisiin!  Ensimmäisenä tehtiin 6420S, vakiona 108hv ja muutettuna 145hv tapista mitattuna. Myös Valtrat ja CNH -traktorit onnistuu tehdä Procaterin toimesta ja heiltähän löytyy todella toimiva traktoridynamometri.
  • 11/5:  Käytiin Hartolassa ja Anjalassa laittamassa Jontikat pelikuntoon. Ja seuraavaksi dynotellaan traktoreita Ylä-Savossa ma 13.ja ti 14.5 -> joitain tuloksia Chiptuning-sivulla.  Etelä-Pohjanmaalle suunnataan viikon 21 lopulla traktoreita virittelemään -> lyhyet kommentit chiptuning-sivulla.

 

  • 9/4: Viritellään Kiuruvedellä traktoreita dynon kera, tuloksia chiptuning-sivulla.  Dyno seuraavan kerran Kuopion seudulla 17.-18.4. Kiitokset Kimmolle ja Petrille Nivalaan onnistuneesta dynokierroksesta Savonmaalla!!!
  • Madridissa Automechanika -messuilla 15.3.
     
  • Tulevaa ohjelmaa: 
    -vko 11 traktoreita dynossa Kuopion seudulla.
    -vko 12 Pohjanmaalla.
    -vko 13 Hämeessä.
  • Traktoreita mitattu dynossa, tuloksia chiptuning-sivulla
  • 11/2: VW:n rallimenestyksen johdosta APR Finland tarjoaa Polon viritykseen 20% alennuksen 18.3. asti. Tarjous koskee vain bensiinikäyttöisiä Poloja mihin löytyy APR:n ohjelma.
     
  • 8.2. klo 20.21: Pakko kai se on kertoa että R-Jontikassa pysyy nyt EGR kiinni. 9. päivä elokuuta viime vuonna alkanut R-sarjan ohjelman opiskelu on tuottanut siis jo mukavan tuloksen.

    Sen huomasi heti ensimmäisissä testiajoissa, että ahtimen toimintaan pitää samalla puuttua, muuten voi tulla katkenneita ahtimen akseleita, tai ainakaan ahtimen kuormitus ja moottorin polttoainetalous ei ole parhaalla mahdollisella tolalla jos pelkästään suljetaan EGR eikä tehdä muuta. Tilanne on siis haastavampi kuin 30-sarjassa. 


    DPF:n toiminta on seurannassa. Eli piteneekö vai lyheneekö polttoväli kun ajetaan ilman EGR:ää. Pakokaasussa ei ehkä ole hiukkasia yhtä paljon mutta toisaalta se on keskimäärin  viileämpää kun kone ottaa koko ajan täysillä raitista ilmaa sisään ja puhaltaa kaiken pihalle. Kun pakokaasu on viileää niin DPF:n passivinen puhdistuminen on huonompaa.

    On muuten sellainenkin asia, että ahdin käy helpommin pieneksi kun EGR ei ole käytössä. Voi katsoa miten isot EGR-putket R:ssä on ja niistä voi päätellä miten paljon pakokaasua kiertää kun EGR-venttiili on täysin auki.

     
  • 4.2. R-Jontikkaa ajeltu testerin kanssa vielä vakiona. Kaikkea mielenkiintoista löytyy, ja aika paljon on insinöörit muutelleet säätöarvoja verrattuna 30-sarjaan, mm. ruiskutuksen alkamishetken suhteen. Säätökartat on kaiveltu esille ohjelmasta ja EGR-delete alkaa olla paperilla valmis. 
     
  • 23.1. Kuudessa 30-sarjan John Deeressä on nyt Kalina-delete ja low-cruise-boost. Seuraillaan tilannetta, 5.2. mennessä tulokset on pelkästään positiivisia eli moottorit käy pehmeämmin ja kulutus on mielummin pienentynyt kuin noussut. Yksi käyttäjä oli huomannut että tyhjäkäyntikulutus on pienempi ja siihen on kyllä hyvä perustelu olemassa.
    R-sarjan Jontikan ohjelman testaus alkaa nyt kun ohjelman read/write on mahdollista. 
    CASE/NewHolland Tier4 -traktoria haetaan testikoneeksi.

     
  • 14.-15.1. Nekalassa (Tampereella). ;-) Toivottavasti ehtisi ajella Ähtärin kautta pois. Edit: Jäi Ähtärissä vielä käymättä.

 

  • 3.-8.1. ajettu yhdeksän tuntia JD 6930:llä testiä ja kokeiltu 19 ohjelmaversiota. Selvitetty mm. ahtimen ohjaukseen, savutuksen hallintaan ja ruiskutusennakkoon liittyviä asioita. Tuloksena heti se, että 30-sarjaa vaivaava kylmän/viileän moottorin kalina vedätyksessä saatiin pois! Toiseksi, ahtopainetta pystytään hallitsemaan entistä paremmin ja testikoneessa onkin nyt reilusti pienmmät paineet esim. maantieajossa ja pienen kuormituksen ajossa kuin ennen säätöä. Seurataan miten vaikuttaa kulutukseen.

 

  • Haluan toivottaa asiakkaille ja yhteistyökumppaneille sekä kaikille lukijoille Rauhallista Joulua ja Voimallista Uutta Vuotta 2013! Loppuvuodelle  on touhua jo sen verran että uusia töitä otetaan ensi vuoden puolelle. 
  • Nosturi myyty jotta vene sopi sisään :). Isompia, nosturia vaativia asennushommia ei tehdä nyt talven aikana ennenkuin vene on valmis ja uusi nosturi hommattu. Veneeseen pitää asennella vielä jäähdyttimet, sähköt ja jotain pientä. Eli koko talvi menee...
  • 4.11. Välillä vanhempaakin kalustoa opeteltu, tällä kertaa VP-pumpulliset Valtrat EEM2-ohjainlaitteella. Koitetaan jotain tuloksia saada vielä syksyn aikana.
  • 1.11. 3.0 TDI Tiptronic-laatikon 5. vaihteen rajoitin on löytynyt. Myös T5 Transportereissa on monesti isommille vaihteille ihan ala- ja yläkierroksille omat rajoittimet.
  • Englantiin tehty viiteen Jontikkaan ohjelmat, EGR kiinni ja tehoa lisää. Myös yksi CASE Puma ja T171 Vallu on saanut suomalaista laatuhoitoa. T171 esitti paikallisessa dynossa kovempia lukemia kuin uusi T213 ja sekös brittejä ihmetytti ;).
  • Pohojanmaalle 8.-9.10. ja lomalla 10.-18.10.
  • Valtra/Sisudiesel AdBlue-moottorit: testikonetta haetaan. Pari testikonetta on löytynyt Joulun alla.
  • John Deere uusi R-sarja: testitraktoria haetaan. Testikone löydetty.
  • DPF lähtee nyt pois myös seuraavista: Honda CR-V 2.2 CDTI (eikä ongelmia cruisen kanssa), Audi 3.0 TDI 2004-2008 (EDC16).
  • Markus lähti takaisin koulun penkille Tampereelle. Kiitoksia kesäavusta ja hauskaa lukuvuotta! 
  • Kiteellä 5.9. ja Simpele 6.9. Rakkoreita ja autoja, mm. 1.6 TDI josta lukitus poistettu etukäteen. Scania R580 jäi odottamaan seuraavaa keikkaa. Tehtiin Audi A6 3.0 TDI S-Tronic 2011.
  • 4.9. MF 7480 Dyna VT 2012  varovasti testailtu ja heti päästy ongelman ytimeen. 
  • Nurmeksen poijjaat testaili NewHolland FX30 -ajosilppuria, joka oli jo kertaalleen mukamas viritetty. Oli vaan jäänyt edelliseltä virittäjältä pari 'miinaa' huomaamatta, ei teho silloin nouse. Nyt sujuu työt, laskennallinen teho on n. 460 hv ja vääntöä 2000Nm.
  • 17.8. saatiin 1.6 TDI testiauto ja eka viriveto antoi 138hv ja 278Nm, ohjelma oli tehty helmi-maaliskuussa viime vuonna. Vakiona 110hv ja 255nm. Vääntöä vielä vähän lisää niin voimapuoli alkaa olla kunnossa. 
    20.8. tuloksena 145hv ja 305Nm, viikonlopun työn tuloksena. Pakolämpö max 800 ast. nelosella, eli todella matala. Saman verran on normaalissa DPF-poltossa, testerillä katsottuna. Lambda pysyy myös 1,1 tai yli, eli savutusta ei pitäisi esiintyä liikaa. Ensimmäinen 115 km maantiellä kielii pienentyneestä kulutuksesta.
     
     
  • VAG 1.6 TDI työkalu hankittu ja ensimmäiseen ECUun tehty 'unlock', jonka jälkeen ohjelmamuutokset onnistuu OBD-portin kautta. Ohjelmapuoli on periaatteessa ollut valmiina jo puolitoista vuotta, mutta ei vaan ole työkalun puutteesta johtuen päästy autossa testaamaan eikä lastutuksia tekemään. Testaukset on tarkoitus saattaa loppuun elokuun loppuun mennessä, sitten päästään laittamaan mopoihin voimaa! 
  • Joensuussa 6.-8.8
  • Vieremälle vko 31 tiistai. Tehtiin kolme Deereä asiakkaan toiveiden mukaan ja kaikista tietenkin EGR off.
  • Nurmeksessa käyty 25.7. ja varmaan uudestaan pullinkikisojen aikaan. JD ja MF traktoreita ja NH ajosilppureita tehty/työn alla. NH FR9060 virkistyi, ahtopaine nousi 1,5 -> 2 bar ja katotaan vielä vähän lisää jos on tarvetta. Ei tarvinnut suutinkarttoihin koskea. Moottorina Iveco Cursor 13l ja turbocompound systeemillä.
    14.8. tehtiin pellolla vielä FR9060:aan viimeiset säädöt. Asiakas kertoi, että vakiona silppuri oli melko rasittava ajaa, koska kuskin oli koko ajan oltava hereillä; jos karho paksuni nopeasti eikä kuski ehtinyt reagoimaan niin moottorin kierrokset  tippui sen verran alas että se hyytyi kokonaan ja vauhdin joutui stoppaamaan kokonaan ja odottelemaan että torvi ehtii tyhjentyä. 
    Nyt viritettynä moottorissa on sitkeyttä huomattavasti enemmän, eikä haittaa vaikka kierrokset tippuu. Silppurin keskimääräinen ajonopeus on noussut selvästi, joten ajomiehillä riittää kiirettä :).
  • Yli 5000h ajettu 30-sarjan Jontikka jos herjaa ahtimen turbiinin lämpöjä (koodi 1180-00 tai -16) kovemmassa vedossa niin voi olla ahdin vaihtokunnossa (johdinsiipien mekanismissa liikaa välystä ja ei ahda riittävästi). Huoltomiehet kyllä tietää kun kyselee.
  • Lomalla  25.6. - 6.7 ja vielä 16.7.-23.7.
  • Volvon FH13-kuorma-autoja vm. 2007 ja uudempia ohjelmoitu ​yhteistyössä Savon Autotunen kanssa.
  • Ohjelmoidut Valtrat ja Jontikat on toimineet moitteettomasti alkukesän töissä, ei lämpiämis- tai muitakaan murheita.
  • Findiesel mukana traktorien vetokisoissa Rantasalmella 14.7.  www.rua.fi
  • Otettu käyttöön maksupääte, eli pankkikortit, Visa Electron ja Visa/Mastercard käy maksuvälineinä.
  • 13.6. tehtiin taas idässä JD traktoreita ja harvestereita. Ainakin koneen lämmöt tippuu kun EGR:n sulkee. 
  • 5.6.12 käydään Joensuussa. Muutama Jontikka ohjelmoitiin ja vielä taisi jäädä seuraavalle reissullekin tekemistä. 
  • Autoinsinööriksi opiskeleva Markus on kesän ajan harjoittelemassa ja auttamassa. Hän on harrastanut volkkareita ja ajopelinä on itse rakenneltu ALH-moottorinen Caddy.
  • 2.6.12: Leivonmäessä Jontikoita ja Valtroja ropattu. Uutta reissua tehdään vielä koska kaikkia ei saatu tehtyä. John Deeren harvestereista tulpattu EGR:ää, katotaan vaikuttaako kulutukseen.
     
  • 10.5.12: John Deeren EGR-tulppauksia tehty n. 15 kpl ja kaikki toimii hienosti! Vkolla 20-21 liikutaan Ylä-Savossa ja Nurmeksen suunnalla ja sen jälkeen nelostielle Jyväskylän alapuolelle. Yhteyksiä vaan jos on tarvetta.

 

  • Lankalauantaikin tehtiin kovasti töitä ja pitkällisen projektin tuloksena Findiesel tarjoaa toimivan ratkaisun John Deeren EGR-ongelmaan. Softamuutos ja sokea laippa pakokaasukierrossa takaavat sen, ettei EGR-cooleri enää pala puhki, eikä mitään vikakoodeja tule kun sähkötöpselit pidetään kiinni. EGR:n sulkeminen auttaa myös koko nestekierron ongelmiin niin kauan kun kannentiiviste pysyy ehjänä. Kansiongelma taas ratkeaa oikaisuhoidolla, alkuperäinen työstöjälki ja kannen suoruus kun ovat kansimiesten mukaan ala-arvoisia. Suljemme toki myös jo lukuisat ennestään "100%:sti"  tai osittain suljetut EGR:t, joita Kuopion seudulla ainakin riittää. Useissa mainituissa koneissa koko EGR:n toimintaan ei ole koskettu ollenkaan...    Lisää John Deerestä tekstiä Chiptuning-sivulla.

  

  • Tilattu uusi työkalu John Deere -traktorien ohjelmointiin OBD-portin kautta. Heti Pääsiäisen jälkeen päästään tekemään ensimmäisiä. Työkalu tuli kiirastorstaina eikä tietenkään maltettu Pääsiäistä viettää vaan Pitkäperjantai kului rattoisasti vihreiden traktorien sielunelämää tutkiessa. Kiitoksia mukanaolleille!   

 

  • Dieselkilpuri taas vauhdissa: Toivakan SM-rallisprintissä Atte Olkkonen ajoi Findieselin säätämällä TDI-Golfilla junnujen 7. luokan viidenneksi, 17 ajajan joukossa. Onnittelut! Myös Keuruulla tuli sprintissä sama sijoitus. Autoon on saatu hieman tiheämmällä välityksellä oleva vakiovaihteisto, vielä on haaveissa kunnon sora-alusta ettei tarvitsisi asfalttialustalla paukuttaa menemään.

 

  • Findiesel mukana Traktori- ja konepäivillä 26.3. Toivalassa. Dynotetaan ainakin N141 vakiona (nokasta EGR poistettu) ja ohjelmoituna.

 

  • Tehodynon rullat ja pyörrevirtajarru tasapainotettu Kuopion Konepajalla ja rulliin painettu kevyt kuviointi kitkakertoimen nostamiseksi. Toimii hyvin, mutta hyvillä kitkarenkailla ei enää voi mitata tehoja, sulavat alle. Eli vain kesärenkaat tai sitten jotkut finaalissa olevat saksankitkat käy rullille. Edit: kokeltiin Nokian RSi kitkoilla 187hv Honda Accordia ja näyttää siltä kun nopeus pysyy max 160km/h lukemissa niin ei ole ongelmia renkaiden keston kanssa. Pintaa oli noissa jäljellä 6 mm eli ehtoopuolella.

 

  • Vko 10 Kuusamo-Salla akselilla. Ohjelmointeja tehdään!

 

  • Vko 8 reissussa Savonlinnan ja Lappeenrannan välillä. Ohjelmointeja tehdään!

 

  • 18.2. Chiptuning -sivulle lisätty tekstiä Valtra/Sisudiesel -ohjelmointien perusteista.  Ja Case/New Holland uusien AdBlue -moottorien softamuutokset työn alla. Samalla selvitetty EDC16/EDC7 savukarttojen ja duraatiokarttojen faktorit. Jumalattoman isot on CNH:n vakiosuuttimet!

 

  • 17.2. Käydään Vesannon suunnalla. Vielä sopii joku dieselikulkine tehdä tai ottaa ainakin työn alle.

 

  • Findiesel haluaa toivottaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen oikein Rauhaisaa Joulua sekä Onnea ja Menestystä vuodelle 2012. Kiitokset myös tästä menneestä vuodesta, työtä ja mielenkiitoisia viritysprojekteja on ollut ilo tehdä. Jatketaan uutta vuotta samoissa merkeissä!

 

  • 12.12. Joululomaa vietetään 24.12.-2.1.

 

  • 8.12. Findieselin 3-vuotissynttärit. Juhlittiin työn merkeissä :).

 

  • 30.10. DSG-vaihteiston softamuutokset: vakiona dieselin DSG vaihtaa täydellä kaasulla vaihteesta ja kepin asennosta riippuen 4200-4400 rpm kohdalla. Nyt voidaan räätälöidä vaihtokohdat vaihdekohtaisesti sekä D:lle että S:lle esim. jotta saadaan kaikki hyöty irti suuremmasta ahtimesta. Haluttaessa  saadaan vaihdot myös alemmille kierroksille, vakioahtimella saadaan veto pysymään paremmin päällä koko kiihdytyksen ajan kun vaihto tapahtuu viimeistään 4200 rpm kohdalla. Tällä hetkellä voidaan muuttaa pumppusuutin (PD) -koneiden perässä olevat DSG:t, mutta ei ihan uusimpia CR-koneiden laatikoita.

 

  • 7.4.  Uusi työkalu otettu käyttöön eli ohjelmoinnit myös uusiin Bosch EDC17 dieseleihin (VAG, MB, BMW, Honda Opel, korealaiset ym.) 2008 -> joissa Tuning protection. Tänään tehty VW Tiguan CR 2.0 TDI 140hp -> 178hp ja 420Nm.
  • DSS Ultime 2 taas varastossa!
  • Kevät on tullut, muistakaahan riisua keulasta pakkaspeitot pois ettei ala punavalot vilkkumaan kojetaulussa :).
  • Jälleen kilpailumenestystä, tällä kertaa Atte Olkkonen täräytti Findieselin virittämällä VW Golf 1.9 TDI:llä Konginkankaan sprintissä hienosti oman luokan neljänneksi. Voimansiirron vahvistaminen ja välityssuhteiden parantaminen auttaisi eteenpäin eli etsitään suorakytkentälaatikkoa tai ratassarjan tekijää VW 6-vaihteisen laatikon kuoriin. 
  • Hiihtolomalla vko 10 eli puhelimesta tuskin saa kiinni.
  • 1.3.2011: Findiesel on aivan softakehityksen kärkijoukoissa maailmassa. Teemme innovatiivista yhteistyötä italialaisen ohjelmointityökalujen valmistajan kanssa ja tulemme tarjoamaan tehonlisäystä uuteen moottoriperheeseen lähiviikkojen aikana. Dynotestit alkavat vkolla 9!
  • 1.3.2011: TDI-autoja alkaa näkyä myös rallipoluilla. Findieselin ja FIN-Turbon yhteistyössä virittämä Seat Leon 1.9 TDI oli helmikuisen Kemi Rallin toiseksi nopein 2-vetoauto. 
  • Virityssuuttimet Renault Laguna 1.9 DTI  ja Volvo S/V 40 1.9 DTI (ei common-rail) moottoriin nyt meiltä! Suositellaan käytettäväksi vain suuremman turboahtimen ja customoidun ohjelman kanssa, kysy pakettitarjousta.
  • Vinkki talven tuiskukeleille: VW Passat 97-05 ja Audi A4/A6 TDI imee putsarikotelon täyteen lunta ja meno hyytyy. Keulamaskin ja kotelon välinen ilmanottoputki kannattaa viskata tallin hyllylle odottamaan kevätlämpimiä.

 

  • Findiesel vieraili itärajan tuntumassa ja käsittelyä saivat mm. Mitsu Outlander 2.0 DI-D, BMW 120D, Golf V 2.0 TDI 4motion, Octavia 1.9 TDI  -03 4motion, Taksi Touran 1.9 TDI -09 ja Passat -06 1.9 TDI. Myös VW Lupo 1.2 TDI koitettiin saada toimimaan manuaalivaihteisena vakion robottivaihteiston sijaan mutta jotain pientä  softahäröä tuntui vielä olevan. Reissu meni loistavasti, majoituksesta kiitos Erkki K.  ja perheelle!
     
  • Työn alla DPF poisto Audi 3.0 TDI moottorista. Lyhytaikaisissa testeissä vakioautosta paineputket irroitettuna toimii jo ilman vikakoodeja ja silti kaikki muut vikatilat on normaalisti käytössä. Testit jatkuu suoralla korvausputkella. Muutama viikko takana, vain ajoittaista jälkiruiskutusta havaittavissa kylmällä koneella, eli koittaa lämmitellä olematonta DPF:ää.  1.3.2011 ja hienosti skulaa!

 

  • Findiesel tien päällä 18.-20.10. Reitti menee maanantaina Jyväskylään ja sieltä etelään niin pitkälle kuin tietä riittää, vaikka pääkaupunkiseudulle asti. Softaa väännetään tarpeen mukaan ja suuttimien vaihtokin onnistuu jos tilat löytyy. (Edit.25.10:) Käytiin Jyväskylässä paria 3-litran V6 TDI:tä kutittelemassa. Sieltä sitten Savon Autotunelle Savonlinnaan jossa odotti vielä yksi 3-litrainen Audi A6. Ja -08-vuotinen Ducato 2.3 JTD, josta saatiin tehtyä omistajaa kovasti miellyttävä työauto.  Nyt alkaa noiden 3-litraisten softat olla aika tuttuja, mutta nälkä kasvaa syödessä. Eli kaivattaisiin sellaista hiukan pidemmälle vietyä projektia jossa pääsisi tuota 3-litraista tai 2.7:aa tekemään oikein raskaamman päälle. Suuttimethan noissa on järkyttävän isot vakiona. FIN-Turbon kanssa koitamme kehitellä isompaa ahdinta 3-litraiseen, ennen ei paljoa yli 300 hepan pääse oikein nätisti. 

 

  • Siemens PPD eli pietsopumppareiden ohjelmointi onnistuu, myös hiukkassuotimen eliminointi. Näitähän on kaikki VW, Audi, Seat ja Skoda PD170-heppaiset koneet vm. -05-08 ja joistakin PD140 malleista, esim. uusikorinen Passat. 

 

  •  Findiesel vierailee Kuusamossa syyskuun loppupuolella. Ohjelmointeja tehdään koillismaan tiisseleihin jos kiinnostusta löytyy :).   Kiitoksia mielenkiinnosta, saatiin uudehko Valtra toimimaan niinkuin kuuluu ja jotain Mersuakin kutiteltiin kylpyläloman kyytipojaksi. Seuraava keikka Kuusamon suuntaan lienee hiihtolomien aikaan.

 

  •   Kysyttyjä DSS Ultime2 suuttimia taas varastossa.

 

  • Ford Transit Connect 1.8 TDCI Delphi-ohjainlaitteella ohjelmoitu, näitä ei joka pajalla viritellä. Tulokset Chiptuning-sivulla.

 

  •  Byteshooter Truck Master saapunut. Onnistuu mm. New Holland, Fendt, Jontikka ja uudempien Valtrojen viritys. Kuorma-autojakin aletaan ihmettelemään pikkuhiljaa. 

 

  • UUTTA: Työkalu VAG hiukkassuotimien (DPF) ongelmanratkaisuun hankittu :).

 

  • Uusi ohjelmointilaite saapunut, nyt onnistuu myös Ford-dieseleiden softaukset, ml. USA-mallit.

 

  • Teemme kärkien vaihdon ja avautumispaineiden säädön VAG pumppusuuttimiin.
    • 1.9/2.0/2.5 8-venttilikoneisiin on useita eri kärkivaihtoehtoja, kysy tarjous
    • 140hv 2.0 16V-koneeseen tarjoamme Bosio Race1287+ kärkiä (teholuokka 220-270 hv)
    • 170hv PD moottoriin ei kärkien vaihto tällä hetkellä onnistu (Piezo-suuttimet)

 

 

 

 

 

 

 

NettiTieto Oy